نقش «شعر» در بصیرت¬افزایی جامعه با رویکرد توجه به اندیشه آیت¬الله خامنه ای دام‌ظله العالی

محمدمهدی نصر ، امیرحسین منصوری نوری

محمدمهدی نصر[۱]، امیرحسین منصوری نوری[۲]

چکیده

مواجهه جمهوری اسلامی با فتنه­های سخت در مسیر شکوفایی خود، با طرح مسأله­ای مهم و خطیر توسط آیت­الله خامنه­ایدام‌ظله­العالی به عنوان «بصیرت» همراه شد و ایشان به تعریف، توضیح و بیان مصادیق این مسأله در طول سال­های متوالی پرداختند. در این نوشتار، به تناسب با دیدگاه معظمٌ­له تعاریف و برخی شیوه­ها و ابزارهای بصیرت در جامعه بیان شده و از میان ابزار، به شعر پرداخته شده است. در ادامه تعریف شعر و بیان دیدگاه آیت­الله خامنه­ایدام‌ظله­العالی در این باره، به سؤالات اصلی و فرعی پژوهش، پاسخ داده شده است. سؤال اصلی پژوهش پیرامون «نقش «شعر» در بصیرت­افزایی جامعه از منظر آیت­الله خامنه­ایدام‌ظله­العالی» و سؤالات فرعی پیرامون «مؤلفه‌های بصیرت از منظر آیت­الله خامنه­ایدام‌ظله­العالی» و «ویژگی­های شعر بصیرت­افزا از منظر رهبری» طرح شده است.

در پاسخ به سؤال فرعی اول، عوامل کسب و تقویت بصیرت در بیان معظمٌ­له عبارت از «تقویت صبر، تواصی، پرهیز از مادی گرایی و دنیا طلبی، رعایت تقوای الهی، استقامت بر ایمان و لوازم آن، دشمن­شناسی، مطالعه تاریخ و عبرت گرفتن از سرنوشت عوام و خواص در جوامع مختلف و پرهیز از اشتباهات گذشتگان، جریان شناسی سیاسی و تقویت قدرت تحلیل سیاسی و جبهه شناسی، تکلیف شناسی، موقع شناســی و عمل به موقع در زمان خاص خودش، آینده شناسی، نیاز شناسی، عمل مخلصانه، مطالعه، تعامل و تأمل، آثار فقدان بصیرت در بیان آیت­الله خامنه­ایدام‌ظله­العالی». در پاسخ به دومین سؤال فرعی، به «شعر ایده­آل و شاعر ایده­آل» از منظر آیت­الله خامنه­ایدام‌ظله­العالی  پرداخته شده و در بخش «نتیجه­گیری و پیشنهاد» سه نتیجه از فرمایشات معظمٌ­له بدین ترتیب استنباط شده است: «نیاز شعر بصیرت­افزا به شاعر با بصیرت»، «ضرورت اقدام سازمان­دهی شده» و «ضرورت ایفای نقش اهالی بصیرت و نخبگان».

 

کلیدواژه­ ها:

آیت­الله خامنه ­ایدام‌ظله­العالی، بصیرت، بصیرت­افزایی، شعر، شعر بصیرت افزا.

مقدمه و بیان مسأله

از زمانی که جمهوری اسلامی ایران در مسیر شکوفایی، با فتنه­هایی مواجه شد که تشخیص حق و باطل در آن­ها حتی برای عده­ای از خواص جامعه دشوار گردید، آیت­الله خامنه­ایدام‌ظله­العالی به عنوان رهبر انقلاب اسلامی برای در امان ماندن جامعه از خطرات فتنه­ها و تشخیص حق از باطل توسط آحاد ملت، مسأله خطیر و مهمی به عنوان «بصیرت» و «ضرورت بصیرت­افزایی در جامعه» را برای مردم و مسئولین جمهوری اسلامی مطرح نمودند. ایشان در راه تبیین و توضیح این مسأله، سال­هاست که در سخنرانی­های خود در مناسبت­های متعدد به انحاء مختلف و در خطاب به اقشار جامعه، به توضیح و تبیین آن پرداخته و در حوادث گوناگون جامعه اسلامی، بارها مدیران کشور و عموم مردم را به توجه به این مسأله حیاتی سوق داده­اند، آثار بی­بصیرتی را در اجتماع تبیین کرده و جامعه ایران و جهان اسلام را از آن­ها بر حذر می­دارند. آثاری مانند لغزش در فتنه­ها، عدم شناخت درست منافع حقیقی، جذب شدن به امور بی­ارزش، غلط خرج کردن انگیزه و امثال اینها که در جستار حاضر به طور تفصیلی به ­آن­ها پرداخته می­شود. رهبر انقلاب در واقع در این باره با تمام وجود به «جهاد تبیین» پرداخته و آحاد ملت را به پرداختن به این جهاد فرمان داده است. ایشان «بصیرت» را محدود به موضوع واحد و قشر واحدی از جامعه نکرده و در تمام موضوعات و به تمام اقشار جامعه اسلامی این موضوع را تأکید می­نماید و تأکید ایشان بر این مسأله به اندازه­ای است که «بصیرت» را یک ملاک برای تشخیص انقلابی بودن فرد و جامعه می­داند. آیت­الله خامنه­ایدام‌ظله­العالی در بیانات مختلف به فراخور، تعاریف متعددی از بصیرت بیان کرده­اند که مهم­ترین عبارات مدنظر ایشان در تعاریف مورد اشاره، اجمالا عبارت است از «داشتن نگاه جامع، تیزبین بودن و راه درست را شناختن، قدرت تحلیل و …». بدیهی است که بصیرت به این معنا از اهمیت بالایی برخوردار است؛ بدان اندازه­ که در بخش­های مختلف کشور باید مورد توجه قرار گیرد و به صورت مستمر به آن عنایت شود تا منجر به ارتقاء بصیرت در کل جامعه اسلامی گردد و در نتیجه، آحاد ملت بتوانند در مواجهه با فتنه­ها و بحران­های فکری، سیاسی، اعتقادی و اجتماعی، راه درست را بشناسند و انتخاب کنند.

ارتقاء بینش و بصیرت­افزایی به عنوان یک موضوع تخصصی، مدنظر اندیشمندان این حوزه قرار دارد. این موضوع از سویی با اندیشه رهبر انقلاب مرتبط است و از سوی دیگر به دلیل دارا بودن مخاطبین خاص و عام در سطوح مختلف و ضرورت حصول اطمینان از اثرگذاری اقداماتی که در این راستا انجام می­شود، نیازمند بهره­گیری از ابزار و روش­های مختلف و اثرگذار است. از جمله این ابزار و روش­ها می­توان از فضای مجازی نام برد، که به دلیل امکان بهره­گیری از شیوه­های سمعی و بصری، بستر مناسب و گسترده­ای برای بهره­گیری در این مسیر است و البته ارائه مطالب بیشتر در این موضوع، از ظرفیت این مقال بیرون است. ابزارهای دیگری نیز مدنظر متخصصین این امر قرار دارد که مهم­ترین آنها تبیین از طریق بیان و کلام اندیشمندان، موسیقی، مداحی، وعظ و خطابه علما، نوشتارهای ادبی در قالب­های نثر و شعر و … می­باشند و همه این­ها در جای خود و با در نظر گرفتن سلیقه و ذائقه مخاطبین و جامعه هدف، رسانه­ای قوی و بستری گسترده برای بصیرت­افزایی به شمار می­آیند.

از میان این خیل عظیم ابزارها و روش­های بصیرت­افزایی عمومی، از آنجا که پدیده «شعر» به دلایل زیر  اثرگذاری فراوانی بر اقشار مختلف جامعه دارد:

ـ موزون و مقفا بودن،

ـ ظرافت و جذابیت بسیار برای علاقمندان،

ـ ایجاد بستر مناسب برای انتقال مفاهیم و معانی بلند و ارزشمند.

همچنین به این دلیل که چنانکه بایسته است به ابعاد مختلف پدیده «شعر» و تأثیرات آن بر بصیرت­افزایی پرداخته نشده است، در جستار حاضر تلاش شده است تا نقش ابزاریِ «شعر» در بصیرت­افزایی جامعه با توجه به رویکرد صاحب­نظرانه رهبر انقلاب اسلامی مورد بررسی قرار گیرد.

دلیل توجه به رویکرد آیت­الله خامنه­ایدام‌ظله­العالی در این نوشتار، این است که ایشان هم به جهت زندگی و رشد در نزد پدر بزرگوارش «آیت­الله سید جواد خامنه­ای» ـ که از ادیبان و شاعران نام­آور در ادبیات فارسی است ـ و هم به جهت نبوغ ارزشمند و اثربخشی که در کلام و اشعار ایشان در زمینه ادبیات فارسی مشاهده می­شود، مهارت بالا و ید طولایی در این زمینه دارند؛ به طوری که این مهارت و تخصص در آثار ادبی ایشان مشهود است.

یکی از مهم‌ترین اهداف و وظایفی که آیت‌الله خامنه‌ایدام‌ظله­العالی به عنوان رهبر جامعه اسلامی و یک ادیب توان‌مند، برای پدیده «شعر» ترسیم نموده‌اند، مسأله «بصیرت‌افزایی در جامعه» بوده است. اگر از علاقمندی و توان­مندی ایشان به دنیای شعر بگذریم، شاید بتوان یکی از دلایل ملاقات­های سالیانه ایشان با شعرای طراز اول جامعه، استماع اشعار ایشان و ارائه رهنمودهای دقیق و متخصصانه به این بخش فرهیخته از جامعه را، توجه عالمانه به ظرفیت والا و ارزشمند شاعران در مسیر اثرگذاری، فرهنگ­سازی و بصیرت­افزاییِ اقشار مختلف جامعه دانست.

سؤالات پژوهش

ـ سؤال اصلی

نقش «شعر» در بصیرت­افزایی جامعه از منظر آیت­الله خامنه­ایدام‌ظله­العالی چیست؟

ـ سؤال یا سؤالات فرعی

در راستای پاسخ‌گویی به پرسش اصلی، بررسی و پاسخ­گویی به پرسش­های فرعی ذیل مدنظر قرار دارد:

۱) مؤلفه‌های بصیرت از منظر آیت­الله خامنه­ایدام‌ظله­العالی چیست؟

۲) شعر بصیرت­افزا از منظر رهبری چه ویژگی‌هایی دارد؟

پیشینه

پیش از این نوشتار، برخی پژوهشگران به موضوعات نسبتاً مرتبطی با موضوع این پژوهش پرداخته­اند که در ذیل به آن­ها اشاره می­گردد:

  • مقاله «نگرش جامعه­ شناختی ـ ادبی بر غزل سیاسی در شعر فارسی؛ نوشته فاطمه ابراهیمی توچایی».

در این پژوهش، ضمن اشاره به هدف کلی جامعه­شناسی ادبیات، به طور جزئی درباره کارکردهای سیاسی و اجتماعی «غزل» سخن گفته شده است که از این جهت که یکی از کاربردهای سیاسی و اجتماعی شعر،
«بصیرت­افزایی» است، نگرش جامعه­شناختی ـ ادبی بر غزل سیاسی می­تواند با بحث حاضر مرتبط باشد.

  • مقاله «نقش شعر کلاسیک فارسی در هویت ملی؛ نوشته سید حسن امین».

نویسنده این نوشتار، شعر را منعکس­­کننده «خودآگاهی ملی» و «تفاخر ملت ایران به تبار و تاریخ ایرانی» و مجموعاً منتقل کننده حس تعلق به سرزمین ایران می­داند و از بزرگان ایرانی این فن مانند شهریار، ملک­الشعراء بهار، ستارخان، باقرخان و… به­عنوان مفاخر این مرز و بوم یاد می­کند. از آنجایی که «خودآگاهی» یکی از اهداف یا مصادیق بصیرت­افزایی به شمار می­رود، موضوع پژوهش انجام شده با مقاله حاضر دارای ارتباط است.

  • مقاله «ریشه­های اجتماعی تحول مفهوم «عشق» در شعر ایران؛ بررسی جامعه­شناختی تحول مفهومی «عشق» در نُه دفتر عاشقانه دهه هشتاد؛ نوشته محمدرضا شادرو، شهرام پرستش، حسن محدثی گیلوایی و یوسف پاکدامن.

این نویسندگان نیز، «عشق» را در شعر سنتی و مدرن، دارای معانی مختلفی دانسته­اند و از این لفظ مشترک، به معانی متعددی در شعر مدرن یاد می­کنند؛ اما موضوع جالبی که این نوشتار را به نوعی به تحقیق حاضر مربوط می­کند، این است که نویسندگان، ریشه این تفاوت معنای «عشق» را «زیست شاعر ایرانی در جهانی مدرن» ذکر کرده­اند و در جمله­ای خلاصه، این­طور گفته­اند: «انسان مدرن تجربه‌های وجودی مشترک بشری را به‌ نحو جدیدی تجربه و تعبیر می‌کند و با آن متناسب با وضع زیستی و اجتماعی خاص خود مواجه می‌شود.»

تفاوت نوشتار حاضر با موارد مذکور، در دو مقوله است:

۱) متعلق تاثیر شعر «بصیرت­افزایی در جامعه» می­باشد که در جای خود به منظور از این متعلق خواهیم پرداخت؛

۲) منبع و منظر این نوشتار «دیدگاه آیت­الله خامنه­ایدام‌ظله­العالی» است که می­توان از ایشان به ­عنوان منبعی غنی در این­گونه موضوعات، در زمانه خود یاد کرد.

کلیات

ـ تعاریف

* بصیرت

«بصیرت» در لغت از ماده «بصر» به معنای قدرت بینایی دیدن حقایق. کتاب «المعجم­الوسیط» در تعریف «البصیره» چنین آورده: «قوه الإدراک و الفطنه»؛ یا در «فرهنگ نفیسی» چنین آمده: «مأخوذ از تازى (بینائى) و دانائى، زیرکى و هوشیارى».

«بصیرت» در اصطلاح به ­معنای قدرت تحلیل وقایع ظاهری برای درک حقایق باطنی امور و قدرت تشخیص حق از باطل است.[۳]

در جستجوی تعریف و توضیح این مقوله از آیت­الله خامنه­ایدام‌ظله­العالی، بیانی اجمالی از بیانات ایشان استنباط می­شود که بصیرت را «نگاه جامع و با چشم باز به محیط جهانِ سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و …» و همچنین «تیزبین بودن و راه درست را شناختن» دانسته­اند.

* شعر

در تعریف این واژه، ابتدا به تبیین مقصود از «شعر» به طور کلی و سپس به نگرش آیت­الله خامنه­ایدام‌ظله­العالی به شعر پرداخته شده است:

ـ تعریف کلی شعر:

شعر را در علم منطق و عَروض، تعاریف متعددی کرده‌اند؛ به عنوان نمونه در علم منطق، ارسطو «شعر» را «کلام خیال‌انگیز» می‌داند که از «مخیلات» سرچشمه می‌گیرد و فاقد اعتبار تولید تصدیق است؛ اما در علم عروض، «شعر» را به عنوان «کلام موزون، مقفّا و متساوی‌الأرکان» خوانده‌اند. لذا کامل‌ترین و بهترین نوع شعر که جامع تعاریف این دو علم باشد، عبارت است از «کلامی خیال‌انگیز و مشکّل از اقوال موزون و مقفّا و دارای تساوی مصرعی و بیتی».

ـ تعریف شعر در نگرش آیت­الله خامنه­ایدام‌ظله­العالی:

با گذشت زمان، به عنوان تازگی و مدرن ­شدن شعر، قالب­های تازه­ای وارد این صناعت شد که آیت­الله
خامنه­ایدام‌ظله­العالی از انگیزه این قالب­ها به «سنت­شکنی» یاد می­کنند. از این قالب­های جدیدالورود به شعر فارسی، می­توان به «شعر نو (نیمایی یا سپید)»، «شعر آزاد» یا «موج نو» اشاره کرد که مختصر به نظر معظمٌ­له درباره هرکدام اشاره می­شود.

از آنجا که تفاوت قالب­های جدید با شعر کلاسیک، عمدتا به وزن و قافیه بازمی­گردد، آیت­الله
خامنه­ایدام‌ظله­العالی به عنوان فردی ادیب آن وزن و سیاق سنتی را پذیرفته و سنت­شکنی از این سبک کلاسیک را نیازمند دلیل محکم و وجود ضرورت می­دانند. ایشان ضرورت این ساختارشکنی و در نتیجه، عمده قالب­های تازه را نپذیرفته ­است؛ مگر شعر نو که به دلیل وجود وزن و بیان ضرورت این قالب مورد قبول ایشان واقع شده­است. معظمٌ­له ضرورت پذیرش شعر نو را از قول مؤسس این سبک، «بیان مطالب جدیدی که در وزن جدید نمی­گنجد، با دست بازتر و آزاد از قید وزن سنتی» بیان می­کنند.

درباره شعر آزاد و موج نو در بیانات معظمٌ­له، توضیح دقیقی در جستجو یافت نشد. اما اجمالا از توضیحات ایشان درباره شعر نیمایی، برمی­آید که به دلیل ساختارشکنی وزنی در این اشعار، مورد قبول ایشان واقع نشده­ است و در واقع ایشان این قالب­ها را اساساً شعر نمی‌دانند.

ـ هدف

با وجود این تعاریف اولیه از شعر، دیده می‌شود که برخی ادیبان و بزرگان ادبیات فارسی، از این تعاریف فراتر رفته، به این پدیده از زوایایی بس تازه‌تر، ظریف‌تر و دقیق‌تر نگریسته‌اند. از جمله بزرگان این فن، که در راه حفظ، اعتلا و انتشار فرهنگ فاخر زبان و ادبیات فارسی مجاهدت بسیار نموده ‌است، سید علی حسینی خامنه‌ای دام‌ظله­العالی است که در این مقال، سعی شده است متناسب با سؤالات اصلی و فرعی مطرح شده، از پاره­ای از سخنان و توصیه­های ایشان در خطاب به شاعران برجسته کشوری و سایر اقشار، مطالبی را درباره بصیرت­افزایی جامعه و نقش شعر در آن استخراج کرده و ارائه دهیم. همچنین از آنجا که به نظر ایشان، این صناعت فاخر در زوایایی کاربردی و معتنی­به، مغفول واقع شده است، تلاش شده است تا در حد توان، پرده از غفلت صورت گرفته نسبت به کاربردهای «شعر» برداشته و در مسیرِ اصلاح این غفلت تلاش کنیم.

ـ روش­شناسی

محتوای پژوهش با بهره­گیری از مطالعات کتابخانه­ای و جستجو در منابع موجود در فضای مجازی گردآوری شده است.

پاسخ به سؤالات

پاسخ به سؤال فرعی اول:

اولین سؤال فرعی پژوهش این بود که «مؤلفه‌های بصیرت از منظر آیت­الله خامنه­ایدام‌ظله­العالی چیست؟».

در پاسخ، باید به این موضوع اشاره نمود که آیت­الله خامنه­ایدام‌ظله­العالی مسأله بصیرت را یکی از مهم­ترین نیازهای جمهوری اسلامی در زمان­های مختلف می­دانند[۴] و برای اهل شعر و ادب مسئولیت سنگین­تری نسبت به این مسأله قائل می­باشند.

حال به نظر معظمٌ­له چه عواملی در کسب و تقویت بصیرت مؤثر است؟ در پاسخ، از دو منظر به این موضوع پرداخته شده است: «عوامل کسب و تقویت بصیرت» و «آثار فقدان بصیرت» در بیان آیت­الله خامنه­ایدام‌ظله­العالی.

الف) عوامل کسب و تقویت بصیرت در بیان آیت­الله خامنه­ایدام‌ظله­العالی:

  • «تقویت صبر»: رهبری در رابطه با اهمیت صبر و استقامت فرمودند: «… مواظـب باشـید صبرتـان را از دسـت ندهیـد؛ مـا بـا صبـر پیـروز شـدیم؛ باز هـم بایـد بـا صبـر پیشـروی کنیم… صبـر و بصیـرت و وحدتتـان را حفـظ کنید[۵]… این کلام أمیرالمؤمنینعلیه­السلام را بارها در سخنرانی‌ها گفته­ام: “الا وَ لا یَحمِلُ هَذَا العَلَم اِلّا اَهلُ البَصَرِ” که این در خطبه‌ی ۱۷۳ نهج‌البلاغه است.»
  • «تواصی»: یکی از راه‌هایی که این دو خصوصیّت (صبر و بصر) را بتوان در جامعه حفظ کرد، عبارت است از «تواصی»، همان که در سوره‌ «والعصر» هست: وَ تَواصَوا بِالحَقِّ ‌وَ تَواصَوا بِالصَّبر؛ مردم یکدیگر را تواصی کنند؛ این زنجیره‌ی تواصی و توصیه کردن به یکدیگر [برقرار باشد]؛ هم توصیه به حق کنند، راه حق را تأکید کنند، هم توصیه‌ی به صبر بکنند؛ این، همه را نگه میدارد. اگر چنانچه تواصی به صبر و تواصی به حق و بصیرت در جامعه وجود داشته باشد، این جامعه به‌آسانی دستخوش تحرّکات دشمن نخواهد شد؛ امّا اگر چنانچه این جریان تواصی که زنجیره‌ی محافظت مؤمنان است، ‌قطع بشود قطعاً خسارت خواهد رسید: «اِنَّ ‌الاِنسانَ‌ لَفی‌ خُسر، اِلَّا الَّذینَ ءامَنوا وَ عَمِلُوا الصّالِحٰتِ‌‌ وَ تَواصَوا بِالحَقِّ ‌وَ تَواصَوا بِالصَّبر». اگر این تواصی نباشد، خسارت تحقّق پیدا خواهد کرد. خوب، دشمن همین عامل مهم را هدف قرار می­دهد.[۶]
  • «پرهیز از مادی گرایی و دنیا طلبی»: حضـرت علی (علیه­السلام) گرایــش بــه دنیــا را از صفــات انسـان‌های کــور می‌شــمرند کــه چیـزی ورای دنیـا نمی‌بیننـد و می­فرمایند: «شـخصی کـه بصیـر اسـت، گرفتـار دنیـا نمی‌شـود و از دنیـا توشـه بـرمـی‌دارد».
  • «رعایت تقوای الهی»: أمیرالمؤمنینعلیه­السلام در خطبه ۱۹۸ نهج­البلاغه فرمودند: «همانـا تقـوا و تـرس از خـدا، داروی بیماری دل‌هـا و روشــنایی قلب‌هــا اســت».
  • «استقامت بر ایمان و لوازم آن»: این موضوع نیز از عواملی است که بسیار در کسب و تقویت مسأله بصیرت مؤثر است.
  • «دشمن­شناسی»: معظمٌ­له در این باره فرموده است: «مـن از خودی‌هـا می‌خواهــم قــدری ذهــن خودشــان را باز کنند و فکر خودشان را بــه کار بیندازنــد؛ بفهمند امــروز دشــمن کیســت، چه می‌خواهــد، چــه می‌کنــد و نقشــه دشـمن چیسـت؛ عقـل، ایـن اسـت.»[۷]
  • «مطالعه تاریخ و عبرت گرفتن از سرنوشت عوام و خواص در جوامع مختلف و پرهیز از اشتباهات گذشتگان»: أمیرالمؤمنینعلیه­السلام فرمودند: «کسی که از تاریخ و حوادث گذشته عبرت نمی‌گیرد، فکر ندارد؛ و کسی که فکر ندارد، بصیرت ندارد.» همچنین حضرت امیرعلیه­السلام در این باره در وصیت­نامه مبارک خود به امام  حسن مجتبیعلیه­السلام فرموده: «نـکات حسـاس، آموزنـده و ارزنـده تاریخـی را بـر قلبـت عرضـه کـن تـا از تجـارب گذشـتگان بهـره ببـری و آنچنـان بیندیـش و بپنـدار کـه گویـا در آینـده نزدیـک، تـو نیـز ماننـد یکـی از آنـان خواهـی بـود کـه دوسـتانت را رهـا کـرده و بـه دیـار غربـت سـفر می‌کننـد پس بیندیـش کـه بایـد چـه کنـی».[۸] آیت­الله خامنه­ایدام‌ظله­العالی نیز در کلامی در این مورد بیان فرموده­اند: «تاریـخ، یعنـی شـرح حـال مـا؛ باید هـر کـدام از مـا مقایسـه‌ای داشـته باشـیم و ببینیـم در آن حادثـه تاریخـی، هر کدام از عوام و خواص کجـا قرار گرفتـه و آن روز چگونه عمل کردیم کـه ضربـه خوردیـم و مواظـب باشـیم دوباره آن طور عمـل نکنیـم.» آیت الله جوادی آملی چنین می­نویسد: «تاریـخ از علـوم آلـی اسـت و شـناخت آن بـه منظـور بهره‌گیـری از نـکات حسـاس آن مطلــوب می­باشــد و أمیرالمؤمنینعلیه­السلام  مــردم را بــه دقــت و تفکــر در آن وا مــی‌دارد کـه خـود ایـن امـر موجـب بـاز شـدن چشـم باطـن و ایجـاد دیـدی واقعـی و نگرشـی صحیــح بــه زندگــی می‌شــود».[۹]
  • «جریان شناسی سیاسی و تقویت قدرت تحلیل سیاسی و جبهه شناسی»: به این معنا که انسان باید قدرت تحلیل سیاسی خود را بالا ببرد و بداند که جبهه اسلام و حق کدام طرف است و چه دفاع می کند و جبهه باطل کدام طرف است و چه اهدافی را دنبال می کند؛ اهداف و شعارهای کدام جبهه با دین خدا سازگاری دارد و کدام جبهه به دنبال ارزش های غیر الهی و مادی است. آیت­الله خامنه­ایدام‌ظله­العالی در یکی از سخنرانی­های خود تأکید کردند که «قدرت تحلیـل در خودتـان ایجـاد کنید! این قدرت تحلیل، خیلی مهم اسـت؛ هر ضربه‌ای که در طـول تاریخ، مـا مسـلمانان خوردیـم از ضعـف تحلیـل بود».[۱۰]
  • «تکلیف شناسی»؛ دانستن اینکه در هر شرایطی خداوند از انسان چه چیزی می­خواهد؛ نه اینکه تمایلات نفسانی و یا باورهای ناصواب مادی را در نظر داشته باشیم. چه اینکه شناخت و عمل به تکلیف، خود یک مصداق و یکی از اقسام بسیار مهم «بصیرت» است! اشاره به بیان آیت­الله خامنه­ایدام‌ظله­العالی در این مورد نیز خالی از لطف نیست: «این که از قول امام حسینعلیه­السلام معروف است که گفتند: «ما برای تکلیف عمل می­کنیم؛ نه برای پیروزی»، به معنای بی­رغبتی ایشان به پیروزی نبود. پیروزی جزو نعمت‌های خداوند است و امام به پیروزی علاقه­مند بود؛ اما آنچه او را به سوی آن هدف­ها پیش می­برد، تکلیف و عمل به وظیفه الهی بود؛ برای خدا حرکت کردن بود. چون انگیزه او این بود، لذا نمی­ترسید؛ شک نمی­کرد؛ مأیوس نمی­شد؛ مغرور نمی­شد؛ متزلزل و خسته هم نمی­شد. این­ها خاصیت عمل به تکلیف و عمل برای خداست. کسی که برای تکلیف عمل می­کند، دچار تردید و تزلزل نمی­شود؛ ترسیده و خسته نمی­شود؛ از راه برنمی گردد و
    مصلحت­اندیشی­های شخصی، تعیین کننده راه و جهت­گیری او نمی­شود.»
  • «موقع شناســی و عمل به موقع در زمان خاص خودش»؛ آیت­الله خامنه­ایدام‌ظله­العالی در این­باره فرمودند: «امام حسینعلیه­السلام در فهم «موقع» اشتباه نکرد. در قبل از حادثه کربلا، ده ‌سال امامت و مسؤولیت با او بود. آن حضرت در مدینه مشغول کارهای دیگری بود و کار کربلایی نمی‌کرد؛ اما به مجرّد اینکه فرصت به او اجازه داد که آن کار مهم را انجام دهد، فرصت را شناخت و آن را چسبید؛ موقع را شناخت و آن را از دست نداد.»[۱۱] اقدام به موقع در ماجرای ۹ دی بسیار مؤثر بود؛ درست در زمانی که دشمن به خود جرأت اهانت به مقدسات اشلام و شیعه را داد، این ملت با موقع­شناسی خود، حرکتی کرد که سیلی محکمی به دشمن هتاک شد و او تا ابد این سیلی محکم را در یاد خواهد داشت.
  • «آینده شناسی»؛ یعنی شناخت اولویت­های بقاء در آینده و تنظیم تکالیف و وظایف خود در امروز نسبت به آینده؛ برای پیش­گیری از غافلگیری، عقب ماندگی و زوال قدرت. رهبر انقلاب که حقیقتا فردی آینده­شناس و مصلحت­شناس برای جامعه اسلامی است، در مسأله «انرژی هسته­ای» مردم و مسئولین کشور را به این
    آینده­شناسی تذکر و هشدار می­دهد: «انرژی هسته‌ای برای کشور ما یک ضرورت است؛ یک نیاز بلندمدت است. امروز اگر مسئولین کشور در به دست آوردن انرژی هسته‌ای کوتاهی کنند، نسل­های بعد آن­ها را مؤاخذه خواهند کرد. ملت ایران و کشور ایران به انرژی هسته‌ای و این توانایی برای زندگی ـ نه برای سلاح ـ احتیاج دارد. عده‌ای می­نشینند همان حرف دشمن را تکرار می­کنند که: «آقا! چه لزومی دارد؟ چه لزومی دارد؟» آینده کشور را به خطر انداختن، نیاز فرداهای کشور را به­کلی ندیده گرفتن، این اشکالی ندارد؟ آیا مسئولین کشور حق دارند به نسل­های آینده خیانت کنند؟ امروز نفت را برداریم مصرف کنیم؛ یک روزی این نفت تمام خواهد شد. آن روز ملت ایران برای برق خود، برای کارخانه خود، برای گرمای خود، برای روشنایی خود، برای حرکت زندگی خود، دستِ نیاز دراز کند به سوی کشورهای دیگر تا به او انرژی بدهند؟ این برای مسئولینِ امروز کشور جایز است؟ عده‌ای حرف دشمن را تکرار می‌کنند.»
  • «نیاز شناسی»: فرد و جامعه­ای را می­توان «بصیر» گفت، که نیازهای خود را متناسب با هر زمان و هر موضوع و شرایط گوناگون بشناسد و بر اساس شناخت خویش، در صدد رفع نیازها برآید.
  • «عمل مخلصانه»: به فرموده معظمٌ­له، هر چه عمل ما خالصانه­تر باشد، خداوند متعال بصیرت ما را بیشتر می­گرداند.
  • «مطالعه، تعامل و تأمل»: فرمایش معظمٌ­له در این خصوص چنین است: «بی‌بصیرتی را به‌ خصوص شما جوان‌ها با خواندن آثار خوب، با تأمل، با گفتگو با انسان‌های مورد اعتماد و پخته، نه گفتگوی تقلیدی ـ که هر چه گفت، شما قبول کنید. نه، این را من نمی‌خواهم ـ از بین ببرید.»

ب) آثار فقدان بصیرت در بیان آیت­الله خامنه­ایدام‌ظله­العالی:

  • عدم امکان تشخیص درست منافع حقیقی.
  • عدم امکان تشخیص راه درست برای رسیدن به این منافع.
  • عدم امکان شناخت صحیح انسانی که باید این بار بزرگ را بر دوش بگیرد. (بصیرت که نباشد، مثل انسانی است که چشم ندارد، راه را نمی‌بیند.)
  • لغزش در فتنه­ها.
  • غلط خرج کردن انگیزه و احساس مسئولیت.
  • به خطا رفتن انسان­های مؤمن بی­بصیرت توسط همین ایمان­. (بصیرت نباشد، ممکن است همین ایمان، انسان را به بیراهه ببرد.)
  • جذب شدن انسان به چیزی که واقعا جاذبه­ای ندارد.
  • افزایش خطر به اندازه میزان انگیزه و مسؤولیت. (بصیرت که نباشد، هر چه که مسئولیّت و انگیزه بیشتر باشد، احساس بیشتر باشد، خطر بیشتر است.)
  • عدم امکان شناخت دوست و دشمن. (بصیرت که نباشد، … اطمینانى دیگر نیست به این آدم بى‌بصیرت و بدون روشن‌بینى که دوست را نمى‌شناسد، دشمن را نمى‌شناسد و نمی‌فهمد کجا باید این احساس را، این نیرو را، این انگیزه را خرج کند.)
  • اثر بی­بصیرتی امت و جامعه: حقایق گوناگون، کار آن‌ها را اصلاح نخواهد کرد؛ گره از مشکلات آن‌ها گشوده نخواهد شد

پاسخ به سؤالات فرعی دوم

دومین سؤال فرعی پژوهش این بود که «شعر بصیرت­افزا از منظر آیت­الله خامنه­ایمدظله­العالی چه ویژگی‌هایی دارد؟».

در پاسخ، به این موضوع می­پردازیم که اولا به اعتقاد معظم­له، غایت­القصوی و أعلی ‌درجه شاعر و شعر ـ به عنوان یک نعمت و ثروت ملی و متعهد ـ آن ­است که مطلب جدیدی به مخاطب بیاموزد و در خدمت مبانی و مفاهیم انقلاب اسلامی باشد. در نتیجه این خدمت شعر به محتوا، متقابلاً شأن شعر به دلیل محتوای بلندش با ارزش­تر می­شود.

ثانیاً با توجه به تعریفی که از بصیرت بیان شد، می­توان گفت شعر در درجه بالاترین درجه کیفیت خودش باید ایجاد کننده دیدی وسیع برای مخاطب در موضوعات مهم و مسائل اول جهان اسلام نظیر مسأله فلسطین باشد که امروز، مسأله اول جهان اسلام است. اگر چه طبق تعریف دیگری به بیان موضوعات عام مختلف در قالبی موزون و مقفّا نیز، درجه­ای عام شعر اطلاق می­شود. بنابراین یکی از مؤلفه­های بصیرت­افزایی مخصوصا در شعر را می­توان «فهم درست نیاز و فهماندن صحیح نیاز» در مسائل گوناگون به شمار آورد.

در توضیح می­توان این مؤلفه را از دو زاویه بررسی کرد:

  • شعر ایده­آل، شعری است که موضوعِ آن نیاز جامعه را به مخاطبان رسانده و سپس برای رفعِ آن نیاز، کمک کننده باشد؛ به عبارتی می­توان همین «شناسایی نیاز جامعه توسط شعر» را به خودی خود، مرحله­ای از بصیرت­افزایی دانست.
  • بنابراین شاعر ایده­آل در بیانی خلاصه، کسی است که دغدغه إبلاغ نیاز به اقشار مختلف و همچنین درحد توان دغدغه حل مسأله را داشته باشد.

با وجود این که شعر، یک رسانه زیبا و قوی برای تحقق «درک از نیاز جامعه» است، با این حال، مخاطبان
این صناعت فاخر، عده خاصی از جامعه هستند که زیبایی­ها و ظرافت­های شعر را درک می­کنند و یکی از تفریحات­ آن­ها، خواندن شعر خوب و تحلیل ظرائف و لطائف آن است. به این منظور، می­توان به مؤلفه­های بصیرت­افزا بودن شعر، چنین اضافه کرد: شعر خوب باید از جذابیت تازه و خاصی برخوردار باشد که اقشاری که تابحال با این موهبتِ معجزه­گونه، میانه­ای نداشته­اند را نیز به پای تماشای این تردستی زیبا و دقیق بشر و لذت بردن از آن بکشاند. البته توجه به این نکته بسیار حائز اهمیت است که ایجاد جذابیت و خاص بودن برای مخاطبین، می­بایست همراه با رعایت اصول اخلاق­مدارانه دینی و از جمله «عفت و ادب»، هم در انتخاب موضوع و هم در استخدام عبارات و واژگان» باشد تا بتواند بر جامعه هدف مؤثر واقع گردد.

نمونه­ای از اشعار بصیرت­افزا در دیدار آیت­الله خامنه­ایمدظله­العالی با شاعران:

ـ بخشی از ابیات آقای غلامرضا شکوهی با عنوان «بالاتر از خیال جهان» و «تخیل تشنه»:

بالاتر از خیال جهان است و عاجز است

جنگل اگر قلم شود و دشت دفترش

از هیئت تصور اشعار برتر است

کِی می‌رسد تخیل تشنه به کوثرش؟

از چیست روشنای دو عالم که این چنین

شمس و قمر گزیده سرانگشت باورش

این حرم نور از نفس کیست کز فراق

می­‌سوزد از فروغ تو جبریل هم پرش

خورشید هر سپیده که از شرق می­‌دمد

زانو زند به مقبره­ی نورگسترش

هر کوه شد قصیده­ی خورشید باورش

افتد به خاک پای تو، تا بیت آخرش

ـ شعر آقای سید رضا مؤید در مورد حضرت مهربانی­ها و ضامن آهو:

خورشید را به خاک حریم تو دیده­‌ام

آری تو آسمان منی یا اباالحسن

بهتر ز تو، جواب دلم را نداده کَس

چون آگه از زبان منی یا اباالحسن

هر سائل حریم تو از مهربانی­ات

گوید به خود از آن منی یا اباالحسن

در خاندان من، همه دلداده­ی تو اند،

محبوب خاندان منی یا اباالحسن

ـ شعر آقای سید روح الله مؤید:

قسم به عشق که سر داشتیم و سامان نه

به سینه درد روی درد بود و درمان نه

شکوه آینه‌ ها روی هم دوید و شکست

شکست آینه، اما غرور ایوان نه

تمام ایل و تبارم فدای زینب باد

بریده ‌ایم دل از زندگی، از ایشان، نه

خیال و دست و دل از فکر و دامن و مهرش

خدا نکرده جدا می‌شود، به قرآن، نه

ـ و حسن ختام این گُفتار، رباعی اوست با موضوع امام عاشقان و بصیران (ع) که عاشورا و کربلایش، قله بصیرت و بصیرت افزایی است:

هر کس به ره حسین بشتافته است

آقایی عالمین را یافته است

در خلق، حسین بن علی بی همتاست

این تافته را خدا جدا بافته است

نتیجه­گیری و پیشنهاد

۱ـ نیاز شعر بصیرت­افزا به شاعر با بصیرت. لازم است که شاعران کشور و شاعران جهان اسلام، حداکثر تلاش شخصی خود را جهت دست­یابی به شناخت و آگاهی دقیق و کامل از اوضاع و احوال زمانه مبذول دارند، تا بر اساس آن شناخت و آگاهی دقیق و کامل، تحلیلی جامع از شرایط داخلی، منطقه­ای و بین­المللی کسب نمایند که این تحلیل جامع، همان بصیرت و روشن­بینی است. بدیهی است که این رویکرد، عملا زبان شعری شاعر را
به سمت شعر بصیرت­افزا سوق می­دهد.

۲ـ ضرورت اقدام سازمان­دهی شده. توجه به مطالب پیش­گفته در موضوع بصیرت­افزایی در قالب شعر در اندیشه آیت­الله خامنه­ایمدظله­العالی، نشان می­دهد گسترش رویکرد «ایفای نقش شعر در زمینه بصیرت افزایی» نیازمند توجه دقیق متولیان امر و شعرای انقلابی و دغدغه­مند است.در این راستا علاوه بر تلاش فردی شاعران، فعالیت تشکل­های منضبط شعری و همچنین سیاست­گذاری مسئولان و مدیران هم می­تواند به گونه­ای باشد که به افزایش بصیرت شاعران بیانجامد. در این راستا برپایی نشست­های کاربردی هم­اندیشی با حضور صاحب­نظران حوزوی و دانشگاهی می تواند فضا را برای تحقق بیشتر این آرمان مهیا سازد. هم­چنین در این نشست­ها، شاعران پیش­کسوت می­توانند یافته­های خود را با شاعران جوان در میان بگذارند تا در ایجاد یا تقویت و تحکیم بصیرت آنان سهمی داشته باشند.

۳ـ ضرورت ایفای نقش اهالی بصیرت و نخبگان. در این روزگار، وظیفه جدی اهالی بصیرت و نخبگان و علمای فرهنگی این است که با رفتار، قلم و زبان خود، موجی وسیع از دوراندیشی و بصیرت را در ذهن و دل اهالی فرهنگی کشور و به ویژه شاعران و نویسندگان و اهالی ادبیات و هنر، رقم زنند تا آنان بتوانند در ادامه راه و در تداوم فعالیت مجاهدانه فرهنگی خود، از این سلاح کارساز بهره گیرند.

منابع

الف) کتاب­ ها

۱) نهج ­البلاغه؛ سید رضیعلیه­الرحمه

۲) حکمت علوی؛ عبدالله جوادی آملی

ب) سایت­ ها

۱) سایت آستان مقدس حضرت معصومهسلام­الله­علیها

۲) سایت khamenei.ir (دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت­الله­العظمی خامنه­ایمدظله­العالی)

۳) سایت خبرگزاری مهر

 

 

 

[۱]. طلبه حوزه علمیه مروی

[۲]. استاد حوزه، استاد راهنما

[۳] .سایت آستان مقدس حضرت معصومه سلام­الله­علیها

[۴]. بیانات در دیدار با جمعی از شاعران و مداحان اهل بیت علیهم­السلام در حرم مطهر رضوی، ۲۴/۰۴/۱۳۹۵

[۵]. سخنرانی ۱۴ خرداد ۱۳۷۰

[۶]. سخنرانی تلویزیونی عید مبعث، ۲۱/۱۲/۱۳۹۹.

[۷]. ۱۵ خرداد ۱۳۷۷

[۸]. نهج­البلاغه؛ نامه ۳۱

[۹]. کتاب حکمت علوی؛ جوادی آملی، عبد الله؛ صفحه ۱۴۳

[۱۰]. ۱۳ بهمن ۱۳۷۷

[۱۱]. ۲ آذر ۱۳۷۷

لینک کوتاه خبر:

https://howzehmarvi.ir/?p=10457

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

پربحث ترین ها