همزمان با آغاز سال نوی یهودیان جمعی از روحانیون حوزه علمیه تهران در دیدار با اعضای انجمن کلیمیان این ایام را به یهودیان ایران و جهان تبریک گفتند.
در این دیدار که به ابتکار و همت دفتر سیاسی و اجتماعی مرکز مدیریت حوزه علمیه تهران برگزار شد، آقای حاخام حمامی رهبر یهودیان ایران و رئیس دار الشرع، آقای سامی یح رئیس انجمن کلیمیان و نماینده کلیمیان در مجلس و جمعی از اعضای انجمن کلیمیان حضور داشتند و از برگزاری این جلسه ابراز خرسندی نمودند.
آقای سامی یح در این دیدار با تأکید بر اینکه جامعه یهودی ایران همواره وفاداری خود را به نظام مقدس جمهوری اسلامی نشان داده است گفت: متأسفانه دین یهود توسط رژیم اشغالگر قدس در اسرائیل مذهب رسمی است و همین امر باعث بدبینی به یهودیان شده است در حالیکه آن رژیم غاصب بویی از دین نبرده است.
وی ابراز امیدواری کرد این جلسات به وفاق ملی کمک کند.
حاخام حمامی هم برگزاری این جلسه را مبارک خواند و اینکه عالمان دینی اسلام و یهود با هم گفتگو می کنند و با محبت و دوستی کنار هم می نشینند را رهاورد مهم دینداری و مکتب انبیا دانست.
در این دیدار همچنین دکتر آرش آبایی از اساتید یهودی دانشگاه ادیان و مذاهب خاطر نشان کرد پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفتگوی ادیان پیشرفتها و ثمرات بسیار خوبی داشته است.
رئیس دفتر سیاسی اجتماعی حوزه علمیه تهران هم با بیان تبریک آغاز سال به هموطنان یهودی اظهار داشت در سده های اخیر جریانات استکباری با کنار گذاشتن دین از امور اجتماعی بزرگترین ظلم را به بشریت کردند و عالمان ادیان توحیدی باید با بیان اخلاق و معنویت این خسارت را به نفع مردم جبران نمایند.
در پایان این دیدار متن پیام حوزه علمیه تهران در تبریک سال نو عبری قرائت شد.
متن مندرج در بیانیه به شرح زیر است:
به نام خداوند متعال
سال نو یهودی (רֹאשׁ הַשָּנָה) بر همۀ یهودیان خجسته باد. این عید مذهبی که با عبادت و اذکار دینی گره خورده است و نه با لهو و لعب و طرب، جان یهودیان متدین را سرشار از محبت خدا میکند و شروع دههای از ورع و پرهیزگاری و توبه را نوید میدهد.
«توبه» از عالیترین مظاهر اخلاق فردی و اجتماعی است که در میان یهودیت، مسیحیت، آیین زرتشتی و اسلام به اشتراک وجود دارد. «یوم کیپور» روز پاک شدن از خطاهای یکساله است و شروعی نو. بر اساس بخش نِداریم از ناشیم (39ب)، خداوند پیش از آفرینش جهان، «توبه» را آفرید. عالمان دینی یهود، یکی از جمله شروط قبولی توبه، را «حِسِد» برشمردهاند که شفقت، نوع دوستی و نیکی عاشقانه به دیگران در قبال محبت دوسویه میان انسانها و خداوند است.
رهاورد چنین توبهای، درستکاری و پرهیز از ستم و اجحاف است که بدون آن، آبادیها ویران و تازهها فرسوده و دلها فسرده میشود آنچنان که در تلمود، بخش شبات از موعد (119ب) آمده است که «اورشلیم بدین جهت ویران شد که افراد امین و درستکار از میان آن رخت بربستند.»
دین اسلام هم مضامینی عالی درباره توبه دارد. خداوند از توبه بنده آنچنان شاد میشود که اگر کسی آب و نانش را در دشتی گم کند سپس آن را بیابد، آن مقدار مسرور نمیگردد. همچنین در تعالیم اسلام آمده است که توبه تائب، در آسمانها و زمین غلغلهای به پا میکند.
امام زینالعابدینعلیهالسلام در دعای 31 صحیفه سجادیه به خداوند چنین عرضه میدارد: «پس آنچه به زبان آوردم، از ناحیۀ نادانی نسبت به کردار زشتم و از روی فراموشی در مورد عمل بد گذشتهام نیست؛ بلکه برای آن است که آسمانت و هر که در آن است و زمینت و هر که روی آن است، صدای ندامتی که برای تو آشکار کردم و فریاد توبهای که در سایۀ آن به تو پناه بردم، بشنود تا مگر برخی از آنان به خاطر رحمتت بر بدی وضعم رحم کند، یا رقّت بر من به سبب بدی حالم او را دریابد تا از سوی خود دعایی به من کند که از دعای خود من، نزد تو به اجابت نزدیکتر باشد؛ یا از طرف او شفاعتی به من برسد که از شفاعت من استوارتر جلوه کند؛ شفاعتی که نجاتم از خشمت و دستیابیام به خشنودیات به آن باشد.»
توبه در اسلام نیز همچون یهودیت پذیرفته نخواهد شد مگر به جبران حقوقی که از دیگران تضییع شده است.
باشد که متدینان به ادیان اصیل، دست در دست هم با تکیه بر آموزههای تابناک معنوی خویش، در برابر جهان تیره و تاریک ظالمان و جنگطلبان و در برابر سیل بنیادافکن سکولاریزاسیون و بیدینی ایستادگی کنند و به مردم متحیر و تشنه عدالت جهان، راه شادکامی اصیل را در توجه به خداوند، خویشتنداری، محاسبه نفس، جبران خطاها، دیگردوستی و احسان نشان دهند.
سال جدید یهودیان (روش هشانا) را به یهودیان موحد و مخالف تفرعن به خصوص هموطنان یهودی تبریک گفته و بهترین مقدرات در سال جدید را برای آحاد ایشان آرزومندیم. انشاءالله به برکت شکر نعمتهای فراوانی که خداوند متعال به ما ارزانی داشته است بتوانیم به بهترین شکل بندگی او را به جا آوریم و همۀ دینمداران عالم تحت یک جبهه مشترک علیه الحاد و کفر مدرن همدل و همراه شده و جهانی مملو از عدالت و مهربانی با حضور انسان کامل را تجربه کنیم.
شنه طوواه
والسلام علی من اتبع الهدی
27 شهریور ماه 1402 _ 3 تیشری 5784
نظرات
هیچ نظری تاکنون ثبت نشده